Dat ontstond jaren geleden tijdens het lesgeven op de werkvloer. Ik ontdekte dat ik, elke docent eigenlijk, met behulp van peeronderwijs niet alleen een veel hoger leerrendement behaalde, maar vooral ook dat mijn leerlingen meer leerplezier ervaarden! Peeronderwijs bleek dé tool te zijn voor:
Als leerkracht in het basisonderwijs raakte ik geïnspireerd door coöperatief leren. Ik volgde de training in de VS bij dr. Spencer Kagan en ging hiermee aan de slag Leerlingen leren door samen te onderzoeken en te werken. Dit idee nam ik ook mee het biologielokaal in toen ik bij het Munnikenheide college in Etten-Leur aan de slag ging als biologiedocent en vakgroep voorzitter.
Op basis van eigen praktijkonderzoek van 1 jaar (begeleid door Tilburg University), startte ik een pilot met tutorleren, speciaal ontwikkeld voor VMBO scholen. Uitbreidingen en verfijningen zorgden ervoor dat nu, zeven jaar later, ieder schooljaar meer dan 70 leerlingen met plezier deelnemen aan dit project. Iedere keer is het weer heerlijk om te merken dat leerlingen plezier hebben in leren. Ik zie resultaten verbeteren en zelfvertrouwen groeien.
Ik vervolgde mijn zoektocht en onderzocht de bestaande peerwerkvormen: High Dosage Tutoring, het lentorenproject /buddy systeem, juniorcoaching en tot slot de vertrouwensleerlingen. Deze laatste vormen bieden ontzettend veel hulp op het gebied van veiligheid. Voor deze coachingsvormen bestonden toen nog geen afgestemde trainingsmethoden. Deze heb ik samen met andere deskundigen ontwikkeld en onder de aandacht gebracht. Inmiddels zie ik de voordelen van peeronderwijs terug op de 27 scholen waar ik deze programma’s geïntroduceerd en opgezet heb. En de positieve effecten vielen zelfs op bij het ministerie van OCW!
Ik woon in Geertruidenberg, samen met mijn man en dochter. Wat ik graag doe kan ik hier zeker doen: lekker in de tuin rommelen, wandelingen maken en gezellige avonden met vrienden hebben. Ik ben graag buiten. Waarschijnlijk komt dit omdat ik opgegroeid ben op een akkerbouwbedrijf. Maar ik houd ook erg van het stadsleven: de levendigheid, de diversiteit aan mensen en de drukte. Van alles een beetje dus.
Dat geldt ook voor mijn werk: ik geniet van het lesgeven en de omgang met mijn leerlingen en collega’s….maar tegelijkertijd krijg ik ook enorm veel energie van het runnen van Tutorleren VO. Voor mij is dit dus een perfecte balans!
Sinds 2022 is zij werkzaam bij Tutorleren VO. Elle heeft een rugzak vól kennis en praktische ervaring over alles wat te maken heeft met tutorleren. Op haar VMBO school het Munnikenheide college in Etten-Leur is zij al jaren tutorcoach. Deze ruime kennis deelt ze sinds dit jaar op andere scholen, wanneer zij trainingen geeft aan beginnende tutoren en hun docenten.
Ook zij weet hoe belangrijk en waardevol peer onderwijs kan zijn. Mits deze op een goede manier een plaats krijgt binnen de organisatie.
“Niks is zo mooi, als je twee leerlingen in hun “leerbubbel” ziet. Zij horen en zien dan alleen elkaar en gaan totaal op in hun leerwerk. Dán wordt er pas echt geleerd. Daar word ik zo blij van!”
Tutorleren vo – coaching, advies en training
Anne-Marie van Dongen
Buitenvest 8
4931 CH Geertruidenberg
anne-marie@tutorleren.nl
Copyright TutorLeren – Algemene Voorwaarden / AVG. Powered by iWAD Support & Service op 1
Tutorleren vo – coaching, advies en training
Anne-Marie van Dongen
Buitenvest 8
4931 CH Geertruidenberg
anne-marie@tutorleren.nl
Copyright TutorLeren – Algemene Voorwaarden / AVG. Powered by iWAD Support & Service op 1