Waarom je peer tutors moet opleiden/begeleiden: ze kunnen ook de ongelijkheid vergroten!

Gepubliceerd op  door Pedro de Bruyckere.

Werken met peer tutoren kan ongelijkheid in onderwijs helpen verkleinen, dit weten we al langer dan vandaag. Maar een nieuw onderzoek bevestigt dat dit ook zeer makkelijk kan misgaan en net het omgekeerde kan bereiken.

Het onderzoek van Jelle Sierksma, gepubliceerd in Nature’s Science Of Learning, toont dat bij niet doordacht gebruik van peer tutors, de ongelijkheid net kan toenemen tussen leerlingen.

Lees verder op https://pedrodebruyckere.blog/2024/04/28/waarom-je-peer-tutors-moet-opleiden-begeleiden-ze-kunnen-ook-de-ongelijkheid-vergroten/#:~:text=Spring%20naar%20inhoud-,Waarom%20je%20peer%20tutors%20moet%20opleiden%2Fbegeleiden%3A%20ze,kunnen%20ook%20de%20ongelijkheid%20vergroten!&text=Werken%20met%20peer%20tutoren%20kan,net%20het%20omgekeerde%20kan%20bereiken.

Nieuws

Goede doelen

Goede doelen

Ieder jaar kies ik een goed doel om te steunen – een bijdrage die hopelijk een positief verschil maakt. Het liefst kies ik een kleine

Lees meer »

Peercoaching toen en nu

Peercoaching heeft een rijke historie in het voortgezet onderwijs. Deze onderwijsmethode heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een waardevol instrument voor zowel persoonlijke

Lees meer »

Co-training docenten peerchoaching

Co-training van coördinatoren is een belangrijke fase tijdens het implementatieproces. Het is een samenwerkingsgerichte methode waarbij coördinatoren en de trainer van Tutorleren VO samen verantwoordelijk zijn voor en elkaar ondersteunen tijdens de training van deze peercoaches.

Lees meer »