Peer tutoring ónder schooltijd zeer effectief bij onderwijsachterstanden

NRO en LEARN! tutoring
NRO en LEARN!

Bron: Onderzoek NRO en LEARN! van de Vrije Universiteit augustus 2020. Onderzoekers keken naar interventies waar de meeste scholen voor kozen in het eerdere programma van het ministerie van onderwijs voor het terugdringen van achterstanden. Eén-op-één begeleiding bleek zeer effectief te zijn. Maar om dit te realiseren bleek veel mankracht nodig te zijn. In dit onderzoek is verder ook gekeken naar de inzet van peer tutoren. Verstandig inzetten van bovenbouwleerlingen lost dit probleem direct op. Hierbij wordt tevens gebruik gemaakt van herkenbaar taalgebruik én de tutoren ontwikkelen hun eigen meta cognitieve vaardigheden. De kosten zijn betrekkelijk laag en de school beschikt dus meteen over veel mankracht. Het is wel van belang dat deze werkvorm voor langere duur wordt ingezet: minimaal een half jaar wordt geadviseerd. Dat is nodig om een blijvend effect te verkrijgen. Ook moet vooraf geïnvesteerd worden in een gedegen training van de tutoren. Immers, hen zo voor de leeuwen gooien is niet de bedoeling. Zo moeten de peer tutoren bijvoorbeeld concrete, opbouwende feedback kunnen geven die specifiek mogelijk gericht is op sub vaardigheden. Dit helpt de VO-leerlingen hun kunnen daadwerkelijk te verbeteren. Als laatste wordt geadviseerd de tutorlessen te laten plaatsvinden onder schooltijd. Omdat de intensiviteit erg hoog is, is prima te verantwoorden dat dit bijlesmoment onder schooltijd plaatsvindt.

Nieuws

Goede doelen

Goede doelen

Ieder jaar kies ik een goed doel om te steunen – een bijdrage die hopelijk een positief verschil maakt. Het liefst kies ik een kleine

Lees meer »

Peercoaching toen en nu

Peercoaching heeft een rijke historie in het voortgezet onderwijs. Deze onderwijsmethode heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een waardevol instrument voor zowel persoonlijke

Lees meer »

Co-training docenten peerchoaching

Co-training van coördinatoren is een belangrijke fase tijdens het implementatieproces. Het is een samenwerkingsgerichte methode waarbij coördinatoren en de trainer van Tutorleren VO samen verantwoordelijk zijn voor en elkaar ondersteunen tijdens de training van deze peercoaches.

Lees meer »