En dat is goed nieuws, want zo wordt er meer bekendheid gegeven aan peer onderwijs. Want bij peer onderwijs geven ervaren leerlingen hulp aan anderen. Dit kan didactisch van aard zijn (extra bijles/samen actief oefenen) óf juist sociaal-emotioneel (denk aan extra assistent-mentoren in de brugklas). Maar beide vormen hebben dezelfde voordelen: er vindt een verschuiving binnen school plaats: de sfeer verandert positief, leerlingen voelen zich meer gezien en worden op maat geholpen. Het spreekt voor zich: de betrokkenheid onderling wordt verhoogd.
Zeker nu is het tijd voor maatwerk. Corona heeft afgelopen schooljaar hoe dan ook een weerslag gehad op het onderwijs. Zo kan het zijn dat bepaalde vaardigheden niet goed aan bod zijn gekomen, of dat leerstof niet helemaal geland is. Kortom, fysiek onderwijs blijft noodzakelijk bij goed onderwijs. Wat nu? Door de grote zak geld van de overheid, de zogeheten NPO-gelden (het nationaal programma onderwijs steunprogramma voor herstel en perspectief) kunnen scholen gaan investeren en zo de achterstanden en hiaten wegwerken.
Op de NPO menukaart staat ook peer onderwijs. Van deze vorm van 1 op 1 onderwijs is bewezen dat het zeer positief effect heeft op de leerresultaten en het welbevinden van leerlingen. Er kan dus vrij gemakkelijk een effectieve inhaalslag gemaakt worden.
Nog even een laatste tip: creëer een goede driehoeksrelatie tussen de tutor, leerling en jijzelf als school (of docent).
Nu peer onderwijs op de menukaart van het NPO staat, ontstaat er landelijk meer interesse in peer onderwijs. En dat juich ik uiteraard van harte toe!
#peeronderwijs #tutorleren #NPO #menukaart